Pokémon

Snorlaxin Höyhensaari, yhteisön rakentama Pokémon-tietosanakirja
Loikkaa: valikkoon, hakuun

Pokémon (Japaniksi: ポケットモンスター Pocket Monsters, tai ポケモン Pokémon lyhyesti) on sarja videopelejä, nyttemmin kokonainen oheistuotteiden kokoelma perustuen noihin videopeleihin, joiden perusideana on "napata" ja "kouluttaa" otuksia, joita kutsutaan nimellä Pokémon. Termi Pokémon voi viitata videopeleihin, yksittäiseen Pokémon-hahmoon tai Pokémon-lajeihin.

Nimi[muokkaa]

Pokémon tunnetaan nimellä Pocket Monsters (Taskuhirviöt) Japanissa. Tätä nimeä oli käytetty Pohjois-Amerikassa kun Pokémon saapui sinne, mutta nimi "Pocket Monsters" oli jo rekisteröity tavaramerkki silloin, joten Nintendo tyytyi käyttämään lyhennettyä versiota nimestä. Pokémon-nimen "Poké" tuli "Pocket"-sanasta ja "Mon"-loppuosa "Monsters"-sanasta.

Yleisesti ottaen[muokkaa]

Pokémonit asuvat periaatteessa maailman joka kolkassa: metsissä, aavikoilla, merellä, taivaalla. Kaikki Pokémonit kuoriutuvat munista ja useimmat voivat saada jälkeläisiä. Luonnossa Pokémonit joskus taistelevat keskenään. Tämä voi olla leikin, ruoan tai puolutuksen vuoksi.

Katso myös[muokkaa]

Tämä artikkeli on tynkä. Voit auttaa Snorlaxin Höyhensaarta laajentamalla artikkelia.